تبلیغات
نورالزهرا ( س ) - معرفت امام زمان ( عج ) قسمت دوازدهم
نورالزهرا ( س )

درباره وبلاگ

مدیر وبلاگ : مجید جعفری

آخرین پست ها

لینکدونی

آرشیو

لینکستان

← آمار وبلاگ

  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :

معرفت امام زمان ( عج ) قسمت دوازدهم

خب، اکنون معنای بالاترین درجات معرفت را در این آیه بگذاریم. اصحاب بهشت دارند "رجال الاعراف" را می‌بینند و از طریق سیمای آنها می‌خواهند به آنها معرفت پیدا کنند. یعنی آنها را می‌بینند و نسبت به آنها علم دارند، راههای "از بهشت به سوی رجال الاعراف آمدن و به آنها وصل شدن" را می‌دانند، از آن راهها حرکت می‌کنند و به سوی رجال الاعراف می‌آیند، در وجود "رجال الاعراف" وارد می‌شوند و به آنها وصل می‌شوند و از وجود پر فیض "رجال الاعراف" بهره های فراوانی می‌برند و از جانب "رجال الاعراف" مجرای خیراتی در بهشت می‌شوند.



خب این معنا چقدر گویا است؟ آیا در آن زمان جایگاه دارد، قیمت دارد؟ خودتان بسنجید. و جالب است رجال الاعراف وارد بهشت نمی‌شوند. بهشتی ها وارد بهشت می‌شوند رجال الاعراف خارج از بهشت ایستاده اند. بهشتیان که به بهشت می‌روند باز هم نسبت به اهل بیت(ع) احساس نیاز می‌کنند و به سمت اهل بیت(ع) بر می‌گردند و برای سرزمینهای خودشان در بهشت مجرای اهل بیت(ع) می‌شوند و سپس همراه اهل بیت(ع) وارد بهشت می‌شوند. آیه 48 سوره اعراف 15و آیه 30 سوره محمد(ص)16 و آیه 41 سوره الرحمن 17هم حاکی از معرفت از طریق سیما است که بعضی از این آیات در موردافراد مثبت و بعضی در مورد افراد منفی است. دو آیه هم در باره معرفت در قیامت داریم هم آیه 45 سوره یونس18 است که دوستان می‌توانند خودشان رجوع کنند، دو آیه هم حاکی از معرفت در بهشت داریم، یکی سوره محمد(ص) آیه 6 19و دوم سوره مطففین آیه 24.20 خب ما اوج معرفت را چه معنا کردیم. مجرا شدن. به عبارت دیگر، بصیر بودن، عالم بودن، مهتد بودن، عامل بودن، بهره مند شدن و سپس مجرا شدن. اوج معنای معرفت، "مجرا شدن" است. ما این موضوع را در یکی از آیات قرآن داریم. خداوند در سوره مرسلات آیه 1 می‌فرماید: وَ الْمُرْسَلاتِ عُرْفًا 21یعنی چه؟ مرسل یعنی رسول نازل شده. مرسلات یعنی افرادی که رسول شده‌اند و به رسالت مبعوث شده‌اند و برای رسالت آمده‌اند. عُرْفًا اینجا چه می‌شود؟ وقتی به معنای رسول نگاه می‌کنیم رسول کسی است که در عوالم بالا می‌رود و مأمور به ارسال است و دارد ارسال می‌کند، جاری می‌کند. وَ الْمُرْسَلاتِ عُرْفًا یعنی رسولانی که جاری کننده هستند، مجرای جریان نعمات عوالم بالاتر و یا نشئات بعدی در عمق عالم هستند و این هم بهترین معنا برای "معرفت" بود. ما باید نسبت به مولایمان عُرفاً رفتار کنیم. یعنی در معرفت مولایمان تا حدی جلو برویم که مجرای از جانب امام(ع) برای برپایی ظهور باشیم، در این صورت بهترین حد معرفت و بهترین درجه معرفت را داریم. امیدوارم که خداوند نسبت به مطالبی که عرض کردیم به ما معرفت عطا کند. بنده اگر امام زمان(عج) را در بین انسانها ببینم نمی‌شناسم یعنی از پائین ترین درجات معرفت نسبت به امام زمان را هم ندارم. با توجه به معنایی که درباره معرفت مطرح شد انسان احساس خلاء می‌کند. این صحیح نیست که بگوییم: الحمدلله ما که ولایت اهل بیت(ع) را قبول داریم، ما که عامل به وظایف شرعی مان هستیم پس دیگر ما هم مهتد هستیم، هم عارفیم، هم عامل هستیم، هم اهل ولایت هستیم. نه، اینطور معانی انسان را به حرکت وادار نمی‌کند. انسان باید برای واژه ها یک معنایی را مطرح کند که از اینکه آن را ندارد بر خودش بلرزد. احساس نیاز کند و به حرکت کشیده شود. معنایی که امروز برای معرفت مطرح شد انسان را به لرزه در می‌آورد. در انسان احساس خلاء ایجاد می‌کند. انسان شدیداً احساس احتیاج می‌کند که باید حرکت کند و به معرفت برسد و شدیداً احساس می‌کند که باید از "خدا درخواست کند"، زیرا "خدا معرفت را جاری می‌کند". خب، از خدا می‌طلبیم که بهترین توفیقات را نصیبمان کند و به ما معرفت عطا کند. خدایا تو را به حق اهل بیت(ع) قسم می‌دهیم که "حق معرفت اهل بیت(ع)" را بر ما جاری کنی. خوشا آن کسانی که معرفت حضرت زهرا(س) را دارند آنطور که حق معرفت ایشان است. زمانی که گفته می‌شود تَنَزَّلُ الْمَلائِکَةُ وَ الرُّوحُ یعنی ایشان به سوی ملکوت بالا می‌روند و از آنجا همراه با روح، نازل می‌شوند. هم معرفت حضرت زهرا(س) را دارند ـ یعنی روح را ـ و هم اینکه همراه ایشان در شب قدر نازل می‌شوند و شب قدر را هم درک می‌کنند. خدایا معرفت حضرت زهرا(س) و معرفت مولایمان امام زمان(عج) را به ما عطا کن. بهترین درجات معرفت نسبت به اهل بیت(ع) را به ما عطا کن.......
پی نوشت در ادامه مطلب ...

 1ـ قال الصادق(ع): أَنَّ الْأَرْضَ لَا تَخْلُو مِنْ حُجَّةٍ لِلَّهِ تَعَالَی عَلَی خَلْقِهِ إِلَی یَوْمِ الْقِیَامَةِ فَإِنَّ مَنْ مَاتَ وَ لَمْ یَعْرِفْ إِمَامَ زَمَانِهِ مَاتَ مِیتَةً جَاهِلِیَّةً همانا زمین تا روز قیامت از حجت خدای تعالی بر خلقش خالی نمی شود،بدرستیکه هرکس بمیرد در حالیکه به امام زمانش معرفت نداشته باشد، به مرگ جاهلیت مرده است. / کمال‏الدین ج 2 ص409 / مستدرک‏الوسائل ج18 ص187 2ـ ‌‌محمد بن القاسم‌بن‌عبید معنعناً عن أبی‌عبد‌الله(ع) أنه قال: "إِنَّا أَنْزَلْناهُ فِی لَیْلَةِ الْقَدْرِ"، "اَللَّیْلَةُ" فاطِمَةُ وَ "الْقَدْرُ" اللهُ، فَمَنْ عَرَفَ فاطِمَةَ حَقَّ مَعْرِفَتِها، فَقَدْ أَدْرَکَ لَیْلَةَالْقَدْرِ وَ إِنَّما سُمِّیتْ فاطِمَةَ لِأَنَّ الْخَلْقَ فَطَمُوا عَنْ مَعْرِفَتِها (مِنْ مَعْرِفَتِها) امام صادق(ع) در مورد آیة" إِنَّا أَنْزَلْناهُ فِی لَیْلَةِالْقَدْرِ" فرمودند: منظور از "اللَّیْلَة" (شب)، فاطمه(س) و "الْقَدْر"(قدر)، خداوند متعال است پس هر کس معرفت به حضرت زهرا(س) پیدا کند، آنگونه که حق آنست، بدرستی که شب قدر را درک خواهد کرد و همانا که ایشان "فاطمه" نامیده شدند به خاطر آنکه مردم از کُنهِ معرفت ایشان باز داشته شدند / تفسیرفرات‏کوفی ص581 / بحارالأنوار ج43 ص65 [تفسیرفرات‌بن‌إبراهیم] / معجم‌أحادیث‌الإمام‌المهدی ج5 ص502 3ـ [نمل93] ص385 ـ وَ قُلِ الْحَمْدُ لِلّهِ سَیُریکُمْ آیاتِهِ فَتَعْرِفُونَها وَ ما رَبُّکَ بِغافِلٍ عَمّا تَعْمَلُونَ بگو: "حمد و ستایش مخصوص ذات خداست؛ بزودی آیاتش را به شما نشان می‏دهد تا آن را بشناسید؛ و پروردگار تو از آنچه انجام می‏دهید غافل نیست! 4ـ قال النبی(ص): مَنْ عَرَفَ نَفْسَهُ فَقَدْ عَرَفَ رَبَّهُ حضرت رسول‌الله(ص) می‌فرمایند: هر کس خودش را بشناسد، همانا پروردگارش را شناخته است/ بحارالأنوار ج2 ص32 باب9:استعمال‌العلم‌والإخلاص ح149/ عوالی‏اللآلی ج4 ص102 جملةالثانیة/ مصباح‏الشریعة ص13 باب5:فی‌العلم ح22 قال امیرالمؤمنین(ع): مَنْ عَرَفَ نَفْسَهُ عَرَفَ رَبَّهُ امیرالمؤمنین(ع) می‌فرمودند: هر کس خودش را بشناسد، پروردگارش را شناخته است/ غررالحکم ص232 معرفةالنفس ح4637 5ـ [بقره89] ص14 - و هنگامی که از طرف خداوند، کتابی برای آنها آمد که موافق نشانه‏هایی بود که با خود داشتند، و پیش از این، به خود نوید پیروزی بر کافران می‏دادند (که با کمک آن، بر دشمنان پیروز گردند.) با این همه، هنگامی که این کتاب، و پیامبری را که از قبل شناخته بودند نزد آنها آمد، به او کافر شدند؛ لعنت خدا بر کافران باد! 6ـ [بقره146] ص23 ـ کسانی که کتاب آسمانی به آنان داده‏ایم، او [= پیامبر] را همچون فرزندان خود می‏شناسند؛ (ولی) جمعی از آنان، حق را آگاهانه کتمان می‏کنند! 7ـ عَنْ زُرَارَةَ قَالَ قَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ ع اعْرِفْ إِمَامَکَ فَإِنَّکَ إِذَا عَرَفْتَ لَمْ یَضُرَّکَ تَقَدَّمَ هَذَا الْأَمْرُ أَوْ تَأَخَّرَ امام خوی را بشناس زیرا اگر معرفت امام خود را داشته باشی ، جلو افتادن یا به تاخیر افتادن این امر زیانی به تو نمی زند / الکافی ج 1 ص 371 8ـ [یوسف62] ص242 ـ (سپس) به کارگزاران خود گفت: "آنچه را بعنوان قیمت پرداخته‏اند، در بارهایشان بگذارید! شاید پس از بازگشت به خانواده خویش، آن را بشناسند؛ و شاید برگردند!" 9ـ [یوسف87] ص246 ـ یا بَنِیَّ اذْهَبُوا فَتَحَسَّسُوا مِنْ یُوسُفَ وَ أَخیهِ وَ لا تَیْأَسُوا مِنْ رَوْحِ اللّهِ إِنَّهُ لا یَیْأَسُ مِنْ رَوْحِ اللّهِ إِلاَّ الْقَوْمُ الْکافِرُونَ پسرانم! بروید، و از یوسف و برادرش جستجو کنید؛ و از رحمت خدا مأیوس نشوید؛ که تنها گروه کافران، از رحمت خدا مأیوس می‏شوند!" 10ـ ر ک باورقی 13 دست نوشته 11 همین سلسه مباحث 11ـ [سجده21] ص417 ـ وَ لَنُذیقَنَّهُمْ مِنَ الْعَذابِ اْلأَدْنی دُونَ الْعَذابِ اْلأَکْبَرِ لَعَلَّهُمْ یَرْجِعُونَ به آنان از عذاب نزدیک (عذاب این دنیا) پیش از عذاب بزرگ (آخرت) می‏چشانیم، شاید بازگردند 12ـ [محمّد5] ص507 - بزودی آنان را هدایت نموده و کارشان را اصلاح می‏کند؛[محمّد6] ص507 -و آنها را در بهشت (جاویدانش) که اوصاف آن را برای آنان بازگو کرده وارد می‏کند. 13ـ [اعراف46] ص156 ـ و در میان آن دو [= بهشتیان و دوزخیان]، حجابی است؛ و بر "اعراف" مردانی هستند که هر یک از آن دو را از چهره‏شان می‏شناسند؛ و به بهشتیان صدا می‏زنند که: "درود بر شما باد!" امّا داخل بهشت نمی‏شوند، در حالی که امید آن را دارند 14ـ ( النبی صلی الله علیه وآله ) " هم الائمة بعدی ، علی وسبطای ، وتسعة من صلب الحسین . هم رجال الاعراف لا یدخل الجنة إلا من یعرفهم ویعرفونه ، ولا یدخل النار إلا من أنکرهم وینکرونه . لا یعرف الله إلا بسبیل معرفتهم / معجم احادیث امام مهدی ج 5 ح 1533 / کفایة الاثر : ص 194 / مناقب ابن شهر اشوب : ج 1 ص 296 / إثبات الهداة : ج 1 ص 597 ب 9 ف 27 ح 563 / البحار : ج 36 ص 351 ب 41 ح 220 / العوالم : ج 15 الجزء 3 ص 195 ب 1 ح 171 15ـ [اعراف48] ص156 ـ وَ نادی أَصْحابُ اْلأَعْرافِ رِجالاً یَعْرِفُونَهُمْ بِسیماهُمْ قالُوا ما أَغْنی عَنْکُمْ جَمْعُکُمْ وَ ما کُنْتُمْ تَسْتَکْبِرُونَ و اصحاب اعراف، مردانی (از دوزخیان را) که از سیمایشان آنها را می‏شناسند، صدا می‏زنند و می‏گویند: "(دیدید که) گردآوری شما (از مال و ثروت و آن و فرزند) و تکبّرهای شما، به حالتان سودی نداد!" 16ـ [محمّد30] ص510 ـ وَ لَوْ نَشاءُ َلأَرَیْناکَهُمْ فَلَعَرَفْتَهُمْ بِسیماهُمْ وَ لَتَعْرِفَنَّهُمْ فی لَحْنِ الْقَوْلِ وَ اللّهُ یَعْلَمُ أَعْمالَکُمْ و اگر ما بخواهیم آنها را به تو نشان می‏دهیم تا آنان را با قیافه‏هایشان بشناسی، هر چند می‏توانی آنها را از طرز سخنانشان بشناسی؛ و خداوند اعمال شما را می‏داند 17ـ [رحمان41] ص533 ـ یُعْرَفُ الْمُجْرِمُونَ بِسیماهُمْ فَیُؤْخَذُ بِالنَّواصی وَ اْلأَقْدامِ مجرمان از چهره‏هایشان شناخته می‏شوند؛ و آنگاه آنها را از موهای پیش سر، و پاهایشان می‏گیرند (و به دوزخ می‏افکنند)! 18ـ [یونس45] ص214 ـ وَ یَوْمَ یَحْشُرُهُمْ کَأَنْ لَمْ یَلْبَثُوا إِلاّ ساعَةً مِنَ النَّهارِ یَتَعارَفُونَ بَیْنَهُمْ قَدْ خَسِرَ الَّذینَ کَذَّبُوا بِلِقاءِ اللّهِ وَ ما کانُوا مُهْتَدینَ (به یاد آور) روزی را که (خداوند) آنها را جمع (و محشور) می‏سازد؛ آنچنان که (احساس می‏کنند) گویی جز ساعتی از روز، (در دنیا) توقّف نکردند؛ به آن مقدار که یکدیگر را (ببینند و) بشناسند! مسلّماً آنها که لقای خداوند (و روز رستاخیز) را تکذیب کردند، زیان بردند و هدایت نیافتند 19ـ [محمّد6] ص507 ـ وَ یُدْخِلُهُمُ الْجَنَّةَ عَرَّفَها لَهُمْ و آنها را در بهشت (جاویدانش) که اوصاف آن را برای آنان بازگو کرده وارد می‏کند 20ـ [مطففین24] ص588 ـ تَعْرِفُ فی وُجُوهِهِمْ نَضْرَةَ النَّعیمِ در چهره‏هایشان طراوت و نشاط نعمت را می‏بینی و می‏شناسی 21ـ [مرسلات1] ص580 ـ وَ الْمُرْسَلاتِ عُرْفًا سوگند به فرشتگانی که پی در پی فرستاده می‏شوند،